کلینیک روانشناسی باور مثبت

کلینیک باور مثبت


نوروتراپی چیست؟
نوروتراپی مجموعه ای از روش های درمانی نوروفیزولوژیک مبتنی بر تکنیک های اصلاح عملکرد مغز است. این تکنیک ها شامل روش های نوروفیدبک، بیوفیدبک، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و تحریک های مغناطیسی فرا جمجمه ای است.
در واقع نوروتراپی مجموعه ای از روش های درمانی غیرتهاجمی با هدف اصلاح عملکرد مغز است.
مغز ما فرمانده بلامنازع حیات ذهنی و روانی است. زمانی که دچار اختلالاتی چون نقص توجه، اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و نقایص شناختی می شویم در واقع مغز ما از عملکرد نرمال خود خارج شده است و این بدکارکردی مغز مشکلات روانی و ذهنی گفته شده را ایجاد می کند.
در واقع این مغز ما است که مضطرب، افسرده، پرخور، بی توجه و یا تکانشگر می شود.
نورتراپی روش درمانی است که برای بهبود اختلالات ذهنی و روانی و افزایش کارآیی ما، مستقیم و بی واسطه سراغ خود مغز می رود و با تمرینهای خاص و روشمند، مغز را از حالت غیر طبیعی به حالت عملکرد طبیعی بر می گرداند.
نوروتراپی به عنوان یک روش درمانی روانشناسی روش های درمانی متعددی برای درمان مشکلات روانی ایجاد شده است مانند انواع متدهای رواندرمانی و دارودرمانی.
در این روش ها هدف درمانی تغییر شناخت و ذهنیت فرد، رفتار یا تغییرات بیوشیمیایی مغز است. در نوروتراپی اما هدف اولیه و اصلی اصلاح عملکرد مغز به شیوه ای کاملا طبیعی و غیرتهاجمی است. پیشرفت دانش ما در مورد عملکرد مغز و همچنین پیشرفت روش های تکنولوژیک حوزه پزشکی این هدف را برای ما فراهم آورده است.
نوروتراپی بر اساس این آموزه علمی بنا نهاده شده است که مغز می تواند تغییر کند. به راستی هم چینین است. مغز اندام یادگیرنده وجود انسان است. مغز می تواند تغییر کند و این اصل و اساس تمامی درمان ها است. همچنین مغز ما می تواند یاد بگیرد. تغییر ذهنیت و شناخت و یا رفتار بتبع تغییر مغز می تواند اتفاق بیفتد. نوروتراپی بطور مستقیم از طریق فرایند یادگیری و انعطاف پذیری مغز می تواند در درمان اختلال های روانی و ذهنی به ما کم کند.

کلینیک روانشناسی باور مثبت

کلینیک باور مثبت

رویکردهای نوروتراپی

به صورت کلی دو رویکرد و روش در نوروتراپی وجود دارد. در ادامه به معرفی این رویکردها می پردازیم:

نوروفیدبک

در رویکرد اول به فرد آموزش داده می شود که بر امواج مغزی خود مسلط شود. این روش نوروفیدبک نامیده میشود. در نورووفیدبک مراجع یاد می گیرد که می تواند بر قدرت و توان باندهای فرکانسی مغز خود که مرتبط با شرایط اختلال فرد است تسلط به دست بیاورد.
پژوهش ها نشان می دهد که قدرت امواج مغزی در اختلال هایی چون نقص توجه بیش فعالی، اضطراب و افسردگی دچار نابهنجاری شده است و این بمعنی این است که مغز مراجع بی توجه، مضطرب و یا افسرده شده است. نوروفیدبک که یک روش غیر تهاجمی است این امکان را به مراجع می دهد که با قدرت خود مغز، بر این نابهنجاری در امواج مغزی پیروز شود و امواج مغزی را به حالت طبیعی و نرمال برگرداند. این فرایند، از طریق شرطی سازی عامل و بوسیله تکنولوژی های پیشرفته صورت می گیرد. نتیجه پژوهش ها نشان می دهد که درمان نوروفیدبک، به عنوان یک درمان مکمل، در بهبود اختلال های نظیر نقص توجه – بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی های خفیف، دردهای مزمن، مشکلات در خواب و مشکلات شناختی نظیر حافظه بسیار موثر است.

کلینیک روانشناسی باور مثبت

کلینیک باور مثبت

روش تحریک مغز یا tDCS

رویکرد دوم در نوروتراپی tDCS یا trans cranial Direct Current Stimulation مجموعه ای از روش های تحریک مغز است که شامل تحریک مغناطیسی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای است.
تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجه ای یک تکنیک غیر تهاجمی تحریک مغز است که بر اساس کاربرد جریان ضعیف، مستقیم از روی جمجمه می باشد. بدینوسیله سبب تغییر فعالیت مغز و القاء نوروپلاستیستی بر اساس نوع مونتاژ و پارامترهای تحریک می شود. این تکنیک بطور فزاینده ای در درمان برخی از اختلالات روانپزشکی و نورولوژیکی از جمله افسردگی، نقایص شناختی، اضطراب، میگرن، نقص توجه – بیش فعالی و دردهای مزمن استفاده شده است. جریانی که در اختلال تحریک الکتریکی به مغز داده می شود بسیار ضعیف و زیر آستانه تحریک نورون می باشد و پژوهش ها نشان داده اند که این روش ایمن و بی خطر است.

کلینیک روانشناسی باور مثبت

کلینیک باور مثبت

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *